Tuesday, May 15, 2012

Katak Dipanaskan Kiasan Kepada Masalah Murtad

بِسْــــمِ اﷲِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

SEEKOR katak dicampakkan ke dalam bekas berisi air yang mendidih, ia akan segera melompat keluar kerana kepanasan. Tetapi sekiranya katak itu dimasukkan ke dalam bekas air yang sejuk dan kemudiannya air itu dipanaskan perlahan-lahan, katak tadi tidak akan segera melompat. Ia tidak akan perasan bahawa iar itu semakin panas dan akan selesa berada dalam kepanasan itu. Tanpa disedarinya, akhirnya ia akan mati kepanasan apabila suhu mencapai 100 darjah centigred.

Umat Islam kini bagai katak yang dipanaskan. Kita tidak akan diseret kepada kemurtadan secara mendadak. Tetapi kita diajak meninggalkan cara hidup (Addin) Islam sedikit demi sedikit. Kita tidak akan sedar, bahkan kita akan terus selesa. Tanpa menukar agama atau nama, tetapi hanya dengan menukar cara hidup. Tanpa kita sedari, seperti katak yang dipanaskan. Inilah yang disebutkan dalam hadis bahawa umat Islam akan mengikut mereka sedikit demi sedikit, bukan dengan cara mendadak.

Sekarang ada pihak yang heboh kononnya hendak membela 'aqidah Islam dan amat membenci musuh Islam. Tetapi cara hidup mereka pun sama dengan musuh yang mereka benci itu.

Oleh yang sedemikian, seandainya ada perasaan kasih dan cinta kita pada 'aqidah Islam, maka kita perlulah kembali kepada cara hidup (Addin) Islam barulah kita akan mampu untuk mempertahankan 'aqidah Islam dan menghalang gejala murtad dari merebak di kalangan umat Islam.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...