Friday, September 9, 2011

British Tak Pernah Jajah Tanah Melayu Kata MPN..

BULETIN UTAMA TV3, 8 malam 9 September 2011  menyiarkan kenyataan sekumpulan profesor yang menggelarkan diri mereka sebagai Majlis Profesor Negara (MPN) yang kononnya sebagai pakar sejarah negara. Menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh MPN ini yang dibacakan oleh Profesor Zainal Kling, British tidak pernah menjajah Tanah Melayu.

Minda Penulis berasa amat terkilan dan tidak berpuas hati dengan kenyataan MPN tersebut kerana Minda Penulis berpendapat kenyataan tersebut merupakan satu kenyataan yang menafikan fakta sejarah tanahair kita.

Minda Penulis juga berpendapat sekiranya British tidak pernah menjajah Tanah Melayu, kenapa Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj (PM Pertama) terhegeh-hegeh ke England untuk 'merundingkan' kemerdekaan Tanah Melayu. Sekiranya benar British tak pernah menjajah Tanah Melayu maka tak perlulah Tunku melalak perkataan 'MERDEKA' berulang-ulang kali di Dataran Merdeka pada 31 Ogos 1957. Dan sekiranya benar British tak pernah menjajah Tanah Melayu, kita tidak perlulah untuk menyambut sambutan Hari Kemerdekaan pada setiap 31 Ogos.


Sekiranya benar British tidak pernah menjajah Tanah Melayu suatu ketika dulu, kenapa baru sekarang profesor-profesor ini melalak. Sepatutnya dari dulu lagi profesor-profesor ini membuat pendedahan panas ini. Kenapa bila timbul isu Mat Indera barulah keluar kenyataan bahawa British tidak pernah menjajah Tanah Melayu.

Apa yang Minda Penulis nampak sekarang ini, kenyataan oleh MPN ini sebenarnya bukan berdasarkan fakta sejarah yang sebenarnya tetapi sebaliknya kenyataan dikeluarkan hanya untuk mengampu Umno yang telah sekian lama tunduk dengan perjanjian dan kehendak British. Secara tidak langsung, kenyataan MPN ini sebenarnya tidak memberi keuntungan dan faedah kepada rakyat negara kita tetapi sebaliknya dilihat membela dan mempertahankan penjajah British.

Minda Penulis kesal dengan kenyataan MPN ini, kerana secara tidak langsung kenyataan tersebut telah memperkecil-kecilkan perjuangan para pejuang-pejuang kemerdekaan tanahair kita suatu ketika dahulu. Secara tidak langsung juga, profesor-profesor talibarut British ini telah menghina perjuangan Tok Kenali, Tokku Paloh, Tok Guru Haji Mat Hassan Panglima Munas (Tok Janggut), Tok Guru Haji Abdul Rahman Limbong, Mat Kilau, Tok Gajah, Datuk Bahaman, Datuk Maharaja Lela dan ramai lagi pejuang tanahair yang meperjuangkan tanahair kita dengan keringat dan darah.

Minda Penulis juga berpandangan profesor-profesor yang terlibat dengan MPN ini sebenarnya lebih British dari British kerana British sendiri tidak pernah membuat penafian bahawa mereka pernah menjajah Tanah Melayu dan sewajarnya mereka (MPN) ini digelarkan sebagai pengkhianat tanahair dan mereka ini sewajarnya dibuang negara.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...