Thursday, May 26, 2011

Henti Bantu Operasi Imigresen. Apa Alasan Sebenar RELA?

PENULIS dapat khabar berita mengatakan pihak RELA telah ambil keputusan untuk menghentikan bantuan kepada Jabatan Imigresen Malaysia dalam operasi-operasi membenteras Pendatang Tanpa Izin (PATI) sehingga ke suatu tarikh yang akan diberitahu kelak.

Kalau nak diikutkan sebenarnya, pegawai-pegawai Jabatan Imigresen sendiri ramai yang tidak berapa setuju operasi disertai oleh pihak RELA. Alasannya ialah banyak kali berlaku dalam operasi Jabatan Imigresen yang dibantu oleh RELA ni, selalunya yang timbulkan masalah adalah anggota RELA tapi biasalah, orang awam ni dia hanya nampak operasi tu adalah operasi Imigresen, jadi pihak Imigresenlah yang kena getahnya.

Lagi satu, kebiasaannya anggota RELA ni lebih sudu dari kuah. Ramai yang tak ikut arahan dan perancangan yang diatur. Jadi bila dah jadi macam tu, operasi yang sepatutnya berjalan dengan lancar akan jadi kelam kabut. Di samping itu juga, banyak juga berlaku kejadian operasi yang disertai oleh RELA ini bocor awal-awal lagi. Jadi bila anggota operasi sampai ke target, PATI semua dah hilang.

Jadi penulis rasa bagi pihak Jabatan Imigresen, keengganan RELA menghulurkan bantuan anggota dan kenderaan dalam operasi bukanlah satu masalah besar. Cuma penulis agak ragu sedikit apa sebenarnya sebab mengapa pihak RELA enggan beri bantuan kepada Imigresen. Dalam benak fikiran penulis, apakah ianya ada kaitan dengan pendedahan Pakatan Rakyat mengenai cubaan pemerintah untuk menjadikan PATI ni sebagai pengundi? Penulis terfikir, Kerajaan tak boleh nak sekat Jabatan Imigresen dari menjalankan operasi benteras PATI sebab itu dah memang tugas hakiki Jabatan Imigresen. Cuma 'MUNGKIN' kerajaan boleh hadkan operasi Imigresen memandangkan operasi Imigresen sukar dilaksanakan secara kerap dan besar-besaran kerana kekurangan anggota. Jadi, jika apa yang penulis fikir ini adalah benar, maka pemerintah boleh mengurangkan jumlah PATI yang ditangkap dan ramai PATI yang tak ditangkap oleh pihak Imigresen boleh digunakan sebagai pengundi.

Satu lagi persoalan yang bermain di fikiran penulis, apakah RELA tidak melakukan operasi sendiri dalam menangkap PATI? Kalau pihak RELA buat operasi, dimana RELA nak humban semua PATI yang ditangkap tersebut? RELA tak ada kuasa menyiasat dan mendakwa PATI. Kalau tak siasat dan dakwa, ke mana akan di simpan semua PATI yang ditangkap oleh RELA? Nak diusir ke negara asalpun, RELA tak ada kuasa dari segi perundangan.

Sekiranya apa yang penulis fikirkan ini benar, maka tidak peliklah bila ada dakwaan mengatakan RELA ni dijadikan sebagai alat pemerintah untuk mengekalkan kuasa. Sebab sekarang ni, kerajaan sedang berusaha untuk menambahkan keanggotaan RELA. Bila dah ramai anggota RELA, takkan semuanya nak duduk goyang kaki dan bontot saja. Sudah tentu ada kegunaannya buat kerajaan.

Apapun, ini cuma andaian penulis sahaja. Terpulanglah kepada penerimaan masing-masing. Wallahuaklam....

2 comments:

Kabutar Diesel said...

rasanya jika tak de rela lagi bagus..memudahkan Operasi..jika ada lagi menyusahkan kot :)

Nasron Hashim said...

Ya bro. Kalau ikutkan sebenarnya, bukan saja Imigresen saja yg tak suka dengan rela, tapi polis, bahkan sehingga bomba pun tak suka dengan rela ni.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...